Każdy, kto chociaż raz był zameldowany w hotelu, powinien wiedzieć, czym jest doba hotelowa. To pojęcie, które dotyczy czasu, kiedy trzeba się zameldować lub wymeldować z pokoju. Wiele osób niestety nie wie, że zasady dotyczące przestrzegania doby hotelowej są obligatoryjne dla wszystkich gości hotelowych – pomijając kilka wyjątków, o których wspomnimy w dalszej części artykułu.
Dobra hotelowa jest czasem, kiedy można korzystać ze wszystkich udogodnień na terenie obiektu z noclegami dla gości. Warto dodać, że w trakcie obowiązywania doby hotelowej bez problemu można skorzystać z oferty restauracji, a także odpocząć w wynajętym pokoju.
Najczęściej doba hotelowa zaczyna się o godzinie 14:00, a kończy dnia kolejnego przed 12:00. Dokładny czas trwania doby hotelowej oraz wymagane godziny zameldowania i wymeldowania z pokoju ustalane są indywidualnie przez każdy obiekt hotelarski. Warto dodać, że zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami doba hotelowa nie powinna trwać krócej niż 20 godzin.
Każdy hotel ma pewien zapas w ramach doby hotelowej, kiedy może przyjmować gości do przygotowywanych pokoi. Często zdarza się, że serwis sprzątający nieco szybciej przygotuje zarezerwowany pokój, a dzięki temu można zameldować się do hotelu nieco wcześniej, niż wskazuje doba hotelowa.
Czy zasady są podobne w przypadku wymeldowania się z pokoju? Niestety nie. Tutaj obligatoryjnie trzeba oddać karty dostępowe do pokoju. W przeciwnym razie hotel może naliczyć dodatkowe opłaty z racji rozpoczęcia nowej doby hotelowej. Czas opuszczenia pokoju w hotelu jest ważny, gdyż ekipa sprzątająca musi mieć odpowiedni zapas czasowy, aby przygotować pomieszczenia do przyjęcia nowych gości.
Każdy hotel ma jasno ustalone zasady zameldowania i wymeldowania gości z pokoi. Brak zasad związanych z obowiązywaniem doby hotelowej powodowałby spore problemy z terminowym przyjęciem nowych gości, którzy zarezerwowali pobyt w ośrodku.
To dlatego czas opuszczenia pokoju hotelowego jest traktowany tak rygorystycznie. Wszelkiego rodzaju odchylenia od normy i niedostosowanie się gości do doby hotelowej mogłoby skutkować spadkiem jakości usług świadczonych przez obiekt hotelarski.